Oskari 2025 donose svežu, ali i izazovnu sliku filmske industrije, sa pobednicima u 23 kategorije koji su izazvali brojne diskusije. U ovom tekstu vam donosimo naše mišljenje o svakom od dobitnika,
Najbolji film – „Anora“

Slažemo se: Isprva se možda čini čudnim što je baš ovaj nezavisni, manji film dobio najbitniju nagradu večeri, ali zapravo ima smisla. „Anora“ je pravi, mali film, odrađen vrlo pronicljivo i precizno. Kao što on često radi, reditelj Šon Bejker se i te kako potrudio da nam dostavi još jedan film o osobi koja je donekle na margini društva, ali je ovaj put prevazišao samog sebe!
Ne bismo se bunili da je ovu nagradu odneo „The Brutalist“, koji je sušta suprotnost pobedniku, jer je velik, grandiozni epski film koji podseća na stare klasike Holivuda.
Najbolja režija – Šon Bejker („Anora“)

Slažemo se: Šon Bejker je savršen izbor za ovu nagradu! Godinama se trudio u nezavisnoj produkciji da nam dostavi filmove o ljudima koji se neretko ignorišu u društvu, ali je sa filmom „Anora“ usavršio svoj zanat! I te kako nas zanima šta nam sprema sledeće!
Iskreno se ne bismo bunili ni da je Korali Faržet odnela Oskara za najbolju režiju, za film „The Substance“. Nažalost, ipak je u pitanju horor, žanr koji je često ignorisan na Oskarima.
Najbolji glumac – Ejdrijen Brodi („The Brutalist“)

Slažemo se? Brodi je već dobio Oskara za film „The Pianist“, koji ne samo da zvuči slično kao „The Brutalist“, već su u pitanju i slične uloge u pitanju… Iako je Brodi zaista dao sve od svojih sposobnosti za ovu ulogu, ipak smo se malo nadali da će Rejf Fajns dobiti, jer ipak nikad nije. Da, čak ni za film „Schindler’s List“ nije dobio! Svakako, nije da se ne slažemo za Brodija, nego je bilo tu još konkurencije!
Najbolja glumica – Majki Medison („Anora“)

Slažemo se? Ovogodišnji Oskari za najbolju glumicu su bili bitka između Demi Mur i Majki Medison. Iskreno smo se nadali da će Mur osvojiti, jer je ipak u pitanju povratnička priča. Nikad se nije smatrala najboljom glumicom, ali u filmu „The Substance“ nam je poklonila vrhunac dostignuća… Majki Medison je bila fantastična u film u „Anora“, ali ipak tek ima karijeru pred sobom, dok sumnjamo da će Mur imati sličnu ulogu u budućnosti…
Najbolji sporedni glumac – Kiran Kalkin („A Real Pain“)

Slažemo se: Kiran je bio neverovatan u filmu „A Real Pain“! Neki bi rekli da je bio isti kao i u svakom filmu/seriji gde glumi, ali ipak je apsolutno dao sve od sebe da nam prenese ovog napaćenog lika najbolje što je mogao. Iskreno bismo najviše voleli da je Džeremi Strong odneo ovog Oskara, jer je kriminalno potcenjen tokom ove nagradne sezone…
Najbolja sporedna glumica – Zoi Saldana („Emilia Pérez“)

Slažemo se: Film „Emilia Pérez“ je imao zapanjujućih 13 nominacija na ovogodišnjim Oskarima! Iako nije zaslužio veliku većinu, ipak smo zadovoljni što je Zoi Saldana odnela nagradu za najbolju sporednu glumicu! Već decenijama se trudi u opakom glumačkom svetu, glumeći i u najvećim filmskim serijalima poput „Avatar“ ili „MCU“… Drago nam je da je najzad priznata i na nagradama, jer je retka svetla tačka filma „Emilia Pérez“!
Najbolji originalni scenario – „Anora“

Slažemo se: „A Real Pain“ nam je bio drugi favorit, ali „Anora“ je potpuno zaslužila nagradu za najbolji originalni cenario! Šon Bejker je vrlo dobro narativno skrojio likove i dramaturški ih razvio. Bejker je odneo sveukupno tri Oskara iste večeri, što je zamalo rekord!
Najbolji adaptirani scenario – „Conclave“

Slažemo se: „Conclave“ je film koji se oslanja najviše na scenario, a Piter Straugan je dao sve od sebe da nam predoči koliko je teško odabrati novog Papu, a i koje se sve spletke i tajne kriju iza zidina Vatikana! Likovi, zaplet i sveopšta atmosfera je izvrsno utkana u papir i bilo je uživanje gledati kako isti takvi glumci prenose reči sa papira na veliko platno!
Najbolji animirani film – „Flow“

Ne slažemo se: Daleko od toga da je „Flow“ loš film, ali nam se jednostavno nije toliko dopao, pogotovo kada se našao rame uz rame sa „Memoir of a Snail“… „Flow“ jeste manji, letonski film, ali ipak nije na istom nivou kao većina ostalih nominovanih… Svakako nam je drago za Letoniju, jer im je ovo prvi osvojeni Oskar! Voleli bismo da je ovu nagradu odneo „Memoir of a Snail“…
Najbolji internacionalni film – „I’m Still Here“

Slažemo se: Prvi Oskar za Brazil nosi film koji svedoči o mračnom delu istorije Brazila, a bio je nominovan i za najbolju glavnu glumicu! „Emilia Pérez“ je dugo bila favorit, ali usled kontroverzi je opala popularnost, a „I’m Still Here“ je bio drugi favorit, te je i na kraju odneo nagradu! Najbolji dokumentarni film – „No Other Land“ Slažemo se: „No Other Land“ je vrlo bitan film o trenutnom stanju konflikta između Izraela i Palestine. Snimili su ga novinari sa obe zaraćene strane, što filmu daje dovoljnu dozu preko potrebne objektivnosti! Ako uspete da ga nađete, obavezno pogledajte ovo ostvarenje, definitivno vredi!
Najbolji kratki dokumentarac – „The Only Girl in the Orchestra“

Ne slažemo se: „The Only Girl in the Orchestra“ je vrlo pitak dokumentarac, lagan je za gledanje. Iako je bio naša predikcija za osvajanje ove nagrade, ipak smo se nadali da će dobiti film „Incident“. Dokumentarac je koji je odrađen kroz montaže snimaka sa više telesnih i nadzornih kamera, kako bi se stvorila upečatljiva, jeziva i potpuna slika tragičnog događaja policijske brutalnosti.
Najbolji kratki igrani film – „I’m Not a Robot“

Ne slažemo se: „I’m Not a Robot“, nije loš film, ali ipak mislimo da je ovu nagradu više zaslužio film iz komšiluka, hrvatsko ostvarenje „Čovek koji nije mogao šutjeti“! Reditelj Nebojša Slijepčević je u desetak minuta ukalupio univerzalnu ratnu priču koja pokazuje surovost poznatu svakom narodu koji je nekada bio u ratu…
Najbolji animirani kratki film – „In the Shadow of the Cypress“

Slažemo se: Iako ovo nije bila naša predikcija, iranski „In the Shadow of the Cypress“ je zaslužio nagradu! Koristi pun potencijal prelepe animacije da verodostojno prikaže post traumatski stres… Jaka je kratka priča vredna gledanja, a i osvojene nagrade!
Najbolja originalna muzika – „The Brutalist“

Slažemo se: Da Hans Zimer nije bio diskvalifikovan, pobednik Danijel Blumberg bi imao opaku konkurenciju… Svakako, Blumberg je komponovao zaista pamtljivu i adekvatnu muziku za „The Brutalist“ koju slušamo već danima! Muzika je i te kako prepoznatljiva i definitivno nam je najviše ostala na umu nakon gledanja od svih ostalih ominovanih!
Najbolja pesma – „El Mal“ („Emilia Pérez“)

Slažemo se: Nerado se ponovo slažemo sa filmom „Emilia Pérez“ jer stvarno ne zaslužuje ovoliko pažnje koliko dobija. Svakako, od svih ostalih nominovanih pesama, „El Mal“ je ipak najbolja… Čim je film nominovan za čak dve nagrade u kategoriji najbolja omiljena pesma, znali smo da će je i osvojiti! Ako išta, „El Mal“ je jedini okej deo filma…
Najbolji zvuk – „Dune: Part Two“

Slažemo se: „Dune: Part Two“ je kriminalno potcenjen na ovogodišnjoj sezoni nagrada, te nam je drago što je dobio barem po nekog Oskara… Ovaj film je tehničko savršenstvo, te sigurno zaslužuje nagradu za najbolji zvuk! „Dune: Part Two“ je ovde pobedio „Wicked“ i „A Complete Unknown“, i „Emilia Pérez“, mjuzikle ili filmove o muzici, kojima je zvuk isto bio na nivou!
Najbolja scenografija – „Wicked“

Slažemo se: „Wicked“, ne samo da je oživeo klasik Holivuda „The Wizard of Oz“, već mu je dao novi sloj sveže farbe! Film izgleda fantastično i setovi su prelepi. I te kako nas raduje što je „Wicked“ odneo ovu nagradu, jer je scenografija zaista na visokom nivou u svakom minutu pozamašnog trajanja od skoro tri sata!
Najbolja fotografija – „The Brutalist“

Slažemo se: „The Brutalist“ je odneo ukupno 3 nagrade od 10 nominacija, a ona koju najviše zaslužuje sigurno jeste za fotografiju. Lol Krouli je brutalno snimio ovih skoro tri i po sata FILMA! Kad se „The Brutalist“ gleda, vaše oči su prikovane za ekran tokom čitavih 215 minuta! Predivno snimljen film sa izvrsnim kadrovima, a svaki kadar je slika za sebe.
Najbolja šminka i frizura – „The Substance“

Slažemo se: Iako je „Nosferatu“ bio dobar kandidat za ovu nagradu, „The Substance“ je ipak u svojoj celosti imao fantastičnu šminku. Kvalitet šminke i frizure je konstantno napredovao, na svakih desetak minuta smo dobili po neku novu kombinaciju fantastične šminke koja se iskoristila u duhu body horor klasika prošlosti. Definitivno zaslužna pobeda!
Najbolji kostim – „Wicked“

Slažemo se: Slično kao i za scenografiju, kostim je bio na visokom nivou u „Wicked“. Na sličan način je osvežio „The Wizard of Oz“, ali je podario novi život odeći koju nose ovi likovi. Kostimograf Pol Tazevel je stvorio upečatljive odevne kombinacije koje su bliske našem svetu, ali tik dovoljno ekstravagantne da ne postanu preterivanje! Takođe, Tazevel, je prvi afroamerikanac koji je osvojio Oskara za najbolji kostim!
Najbolja montaža – „Anora“

Slažemo se: Drugi favorit je bio „Conclave“, koji je suptilno, ali izvrsno montirnao ostvarenje, ali „Anora“ je ipak odnela pobedu! Narativni ton filma „Anora“ se menja na njegovoj polovini, a samim tim i odgovarajući tip montaže. Šon Bejker je sam montirao film i taj proces je vidno dugo trajao, a njegovo umeće na ovom polju pokazuje koliko je ona vrlo bitna za uspeh jednog filma!
Najbolji vizuelni efekti – „Dune: Part Two“

Slažemo se? „Dune: Part Two“ je zaslužno uzeo ovu nagradu, jer su efekti stvarno na zavidnom nivou, ali ipak mislimo da je Oskara za najbolje vizuelne efekte više zaslužio „Kingdom of the Planet of the Apes“! Majmuni nikada nisu izgledali ovako dobro, a umeće tima za efekte je prevazišlo sva moja očekivanja. „Kingdom of the Planet of the Apes“ je na polju efekata savršen film i pokazuje koliko su oni daleko dogurali… Žao nam je što nije dobio ovu nagradu, ali se ne bunimo ni protiv pobednika, jer je „Dune: Part Two“ na polju efekata isto vrlo dobro ostvarenje!
Iako se možda ne slažemo sa svim odlukama Akademije, verujemo da svaka kritika i svaka pohvala doprinose bitnoj diskusiji o tome šta film jeste i šta bi trebalo da bude. Nadamo se da će ovaj osvrt poslužiti kao podsticaj za dalju diskusiju, jer prava vrednost umetnosti leži upravo u različitim pogledima na istu!
Pet filmova koji su bili u trci za Oskara, koje obavezno treba da pogledate pronađite ovde.